Jerôme van de Sande schrijft

Omdat er rondom een Tour de France ook altijd veel mooie verhalen te schrijven zijn, hebben we besloten om Roois enige echte razende reporter en columnist Jeroen ook een plek binnen deze site te geven.

Jeroen zal de Tour en het Tourspel van commentaar voorzien, en daarnaast kunt u enkele columns van hem verwachten


Een trein moet denderen

Nog twee minuten….Het moet te doen zijn. Hier de gang door, de tweede roltrap rechts, als een haas naar beneden en terwijl het fluitje door mijn hersenen snerpt , spring ik in de wagon. Gehaald! Nu kan ik rustig gaan zitten en wachten tot ik het eindstation binnen rijdt.  

Bij wielrennen is het net andersom. Eerst hoef je als topsprinter niet veel te doen. Althans, je behaalt wel een topsnelheid, maar middenin de trein fietst het nu eenmaal makkelijker. Daarna moet je werk afleveren om resultaat te behalen en daarmee je doel te verwezenlijken. Greipel, Weelers, Cavendish, Petachi, Goss, Sagan en in mindere mate Renshaw. Allemaal hebben ze een eigen trein. Ze zijn de belangrijkste wagon en worden in de watten gelegd. De TGV draait om hen.

Normaal gesproken liggen er maximaal 2 a 3 sporen naast elkaar. In de Tour niet. Vandaag presteerden de verschillende spoorwegmaatschappijen - in dit geval de wielerploegen - het om met vijven naast elkaar naar de finish te stuiven. Gevaarlijk? Ja. Maar ze kregen allemaal de taak om hun troef naar voren te loodsen. Dus wat moesten ze anders? Met gevaar voor eigen leven ellebogen ze zich een weg naar de kop van het losgeslagen peloton. En daar komen ze erachter wat ze eigenlijk al wisten. Er staat geen maat op Greipel en Cavendish. Hebben ze dan alles voor niets gedaan? Nee, een trein moet denderen.

Blog 'Jeroen'

Archief


Het Rooise Tourspel - Organisatie: Stichting RooisTourspel - Ontwerp en ontwikkeling: IIZY online software Hosting: IIZY online software